BrandHeroII_Research_KeyVisual_1500x650.jpg

Forestil dig dette: En barscene i en tv-serie, hvor en af fyrene siger til sine venner "Jeg er helt desperat for at komme på toilettet. Kvinden ved siden af ham siger: "Det er jeg også. Og jeg skal have skiftet min tampon." Det er ikke særligt sandsynligt, vel?

Selvom ture på toilettet og menstruation begge er naturlige, normale dele af livet, er det kun sandsynligt, at en af dem ender i et manuskript eller på skærmen. Det virker som om, at menstruation alt for ofte skubbes ud på et sidespor, skjult for offentligheden, eller simpelthen ignoreres i mainstreamkulturen.

Vi synes, at det skal ændres. Vores #bloodnormal-kampagn skal få menstruationen ud af mørket og ind i lyset. Og for at sætte gang i samtalen om det har vi lavet en film, der giver menstruation en plads i spotlyset – for når alt kommer til, så bliver det mindre tabubelagt, jo mere vi snakker åbent om det. Vi arbejder også sammen med en række talentfulde mennesker fra hele verden, der hjælper os med sprede budskabet om kampagnen.

 

BrandHeroII_Research_Hub_01_1230x650.jpg

For nylig gennemførte vi en global undersøgelse, der afslørede, at 37 % af deltagerne aldrig har set noget om menstruation på film, tv eller i fiktion, mens 42 % mente, at menstruation er unødvendigt fraværende i popkulturen. Der er større sandsynlighed for, at kvindelige figurer bliver skåret i to halvdele af en kædesav (hvad er risikoen for, at det sker?), end at de spørger en veninde om en tampon eller et bind, hvis de har glemt det (hvilket højst sandsynligt sker for alle kvinder i deres liv). Skaber mainstreamkulturen negative konsekvenser i den virkelige verden ved at give et forkert billede af en helt normal del af en kvindes liv?

Nøgle fakta

37%
De, der aldrig har set menstruation i popkulturen
49%
Mener, at der er et stigma forbundet med menstruation
56%
Teenagere vil hellere mobbes end tale om menstruation

Det er tydeligt, at popkulturen spiller en rolle i at forme teenageres udvikling.

En undersøgelse fra YouGov viste, at den måde, som unge mennesker opfatter deres egne kroppe på, gør det mere sandsynligt (32 %) end gennemsnitligt (26 %), at de påvirkes negativt af celebrity-kulturen.2 En anden undersøgelse afslørede, at teenagere, der ser teen-film, har større sandsynlighed for at udvikle en kønsdiskriminerende opfattelse og have negative stereotyper om venskaber mellem kvinder og piger.3
 
I betragtning af, hvor meget popkulturen kan forme holdninger og stigma, er det ikke overraskende, at 9 ud af 10 kvinder skjuler, at de har deres menstruation.4 Her er nogle af de ting, de gør:

  • Gemmer bind og tamponer i lommen eller i ærmet

  • Tager deres håndtaske med sig ud på toilettet for at skjule bind og tamponer

  • Undgår at bære hvidt/lyst tøj

  • Aflyser planer med venner/kæreste

  • Undgår fysiske aktiviteter

If we don't see a change in the stigma around periods, then the problems in society will be worse.

Og det bekymrende er, at unge mennesker ofte rammes hårdest af det her irriterende tabu. Samme undersøgelse fandt frem til, at 56 % af teenagere hellere ville mobbes i skolen end at tale om menstruation med deres forældre (44 %). Komikerspiren Saffron Herndonder er en af de talentfulde mennesker, som hjælper os med at sprede budskabet om #bloodnormal, bliver snart teenager. Hun tror, at "hvis vi ikke ser en ændring i stigmaet, der omgiver menstruationer, så vil problemerne i vores samfund blive værre."
 

Mennesker som Saffron viser os, at det ikke altid behøver at være alvorligt, bogstaveligt eller belærende at tale om menstruation. Hvis der findes lokumshumor, hvorfor kan menstruationer så ikke også have punchlines? I film ser vi ofte både det gode og dårlige ved fødsler, så hvorfor ikke vie noget manuskripttid til PMS? Når menstruationer bliver ligeså normalt at snakke om som barbering, bad eller bare at spise, så vil det helt sikkert ikke være så stigmatiseret.

Hvis du er fan af Mad Men, kan du helt sikker huske det afsnit, hvor Sally Draper får sin første menstruation. Nærbillederne af hendes blodplettede undertøj er et sjældent øjeblik på tv og et modigt trin i den rigtige retning. Og så er der afsnittet i Girls, hvor Jessa fik sin menstruation, da hun troede, at hun var gravid. Popkulturen hungrer helt sikkert efter flere scener som disse. Positive fremstillinger hjælper med at bryde tabuer og ved at arbejde sammen med mennesker, der gerne vil se en forandring, håber vi på at bane vejen for fremtidige generationer af kvinder.

 

BrandHeroII_Research_Hub_02_1230x650.jpg

Sources

1. 2017 global survey conducted by Essity*
2. https://yougov.co.uk/news/2014/07/14/celebrity-culture-threat-todays-youth/
3. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107769900808500109 
4. 2017 global survey conducted by Essity*
5. 2017 global survey conducted by Essity*
*Essity commissioned an online survey among 10,017 men and women aged 13 to 50 living in the UK, France, Netherlands, Sweden, Russia, Mexico, Argentina, South Africa, China, and Malaysia.  Survey interviews took place between 18 April and 9 May 2017. The margin of error for this study is +/- 0.98%. The survey was administered by Bilendi, a global research and survey company