Illustration med gul baggrund af pige, der mediterer – Libresse

Det er dag 1, den første dag for din menstruation, og du er muligvis så træt, at bare tanken om at riste et stykke brød synes uoverkommelig. På dag 15 er dit humør blevet bedre, og livet føles ikke så dårligt endda. Lyder det bekendt? Velkommen til hormonernes spændende verden.

Vi vil kigge nærmere på, hvordan de skifter i løbet af din cyklus, og hvordan det påvirker, hvad du gør, og hvordan du har det.

Kvinder kan i gennemsnit have 450 menstruationer i løbet af livet

Længden af din cyklus tælles fra den dag, din menstruation starter, til dagen før din næste menstruation. Så du vil også have 450 cyklusser i gennemsnit. Den gennemsnitlige cyklus varer 28 dage, men alt mellem 21-40 dage er normalt.

Hvorfor føles det, som om mine følelser svinger helt vildt?

Det er ikke kun de ting, der sker i skolen eller derhjemme, der kan påvirke vores følelser. De ydre ting kan være helt stabile, og du kan stadig føle dig helt forkert. Det er fordi, hormoner svinger konstant i løbet af din cyklus, og det kan påvirke, hvordan du har det.

Forestil dig, at hormoner er mennesker (der er mange af dem – østrogen, testosteron og progesteron bare for at nævne et par stykker). Forestil dig nu, at de sidder i modsatte ender af en vippe. Nogle gange er det nemt at finde balancen. Andre gange er det sværere. Forestil dig nu, at østrogen hopper af vippen, så de andre kastes op i luften, hvor de med det samme tager dine glade følelser med sig. 

Og når hormoner er så uforudsigelige,påvirker de ikke kun, hvordan du har det – de påvirker også, hvor sulten du er, hvor meget energi du har, din evne til at koncentrere dig og endda kroppens styrke. Så det er helt normalt, at alle disse ting skifter i løbet af din cyklus, når hormonerne kommer og går.

3000x1200_Article 2_Secondary image_Week 1 (days 1-7).png

Uge 1 (dag 1-7)

Hej, menstruation! Vores østrogenniveau er lavest på dag et, så bliv ikke overrasket, hvis du synes, du mangler energi. Du kan opleve menstruationssmerter i de første par dage, hvor du bløder, eller være lidt træt, øm eller irritabel. Og dine bryster kan forresten også føles meget tunge og/eller ømme.

Efter nogle dage vil dit østrogenniveau stige, og du kan føle, at din hjerne er mere klar, og du bedre kan fokusere – hvilket er godt, hvis du har noget vigtigt, du skal have gjort.

Husk at lytte til din krop resten af ugen – tag et hvil, når du er træt. Spis, når du er sulten. Og tal med andre, når du har behov for at snakke. Det kan lyde enkelt, men det er de ting, som vi tit glemmer. Det er vigtigt at huske, at kroppen påvirker hovedet og omvendt.


GIF af to piger, der hopper på en seng og har det sjovt – Libresse

Uge 2 (dag 8-14)

Har du masser af energi? Det kan du takke dine stigende østrogen- og progesteronniveauer for. Nu er blødningen overstået (menstruationer kan vare fra 3-8 dage[1]), og dine østrogen- og testosteronniveauer fortsætter med at stige, så du har sikkert masser af energi.

Din seksualdrift (også kaldet libido) kan være steget. Og det kan betyde, at den person, der sidder foran dig i klassen – som du ikke har lagt mærke til før – pludselig er interessant.

Hvis du har gået og sagt til dig selv, at der er noget, du ikke kan gøre, vil du måske nu føle, at du faktisk godt kan. Men lad være med at overdrive – det ekstra skud af hormoner kan gøre dig mere anspændt, så omgiv dig med mennesker, som du stoler på, hold dig fra koffein (slut med energy drinks, hulk) og prøv med lidt stille motion (svømning, yoga osv.) for at styre anspændtheden.

3000x1200_Article 2_image 3_Week 3 (days 15-21).png

Uge 3 (dag 15-21)

Når dit østrogenniveau falder, kan du føle dig udtømt, og det kan – sammen med et højere niveau af progesteron – tappe dig for energi og give dig den perfekte undskyldning for at blive i sengen.

I slutningen af denne uge stiger dine hormonniveauer til et stabilt niveau, så du sikkert vil føle dig mere rolig og bedre tilpas. Kort sagt, så har vippen opnået ligevægt igen.

Ægløsning er ugens store begivenhed, og detbetyder, at du har størst chance for at blive gravid nu, hvis du har ubeskyttet sex. 


Uge 4 (dag 22-28)

Nogle kalder dette PMS (præmenstruelt syndrom) -ugen, fordi østrogen, testosteron og progesteron falder drastisk, hvilket tit medfører at du kan være mere nedtrykt eller irritabel end normalt.

På grund af hormonændringerne kan dit humør svinge vildt – så du skal ikke blive overrasket, hvis du pludselig bliver irriteret over noget tilfældigt, f.eks. din vens spisevaner (selvom det ikke har generet dig før), eller du bliver hysterisk, fordi du kom et millisekund for sent til bussen.

Det pludselige fald i østrogen kan også forstyrre din søvn (jep, dette hormon indeholder det søvnregulerende stof serotonin). Men prøv at lade være med at bekymre dig.Det betyder bare, at du er et menneske der har op- og nedture og masser af indimellem lige som alle andre. Sommetider kan det føles godt at lukke resten af verden ude, så prøv at tage et bad, send en sms til en god ven eller bare flad ud foran fjernsynet. Det vil hjælpe dig med at finde balancen igen. 

Og hvis noget ikke føles rigtigt?

  • Prøv at finde nogen at snakke med, enten mødes eller på telefonen. Vi ved, at det kan være svært at snakke om, men fordelen ved at dele dine problemer med en, du stoler på, er den støtte og hjælp du får. Vi giver dig nogle råd her.
  • For det meste vil du blive forsikret om, at alt hvad du oplever er normalt – fra uregelmæssige menstruationer (stress kan gribe ind i din cyklus) til at føle dig nedtrykt.
  • Hvis du virkelig tror, at det, du oplever, ikke er ”normalt” (hvis du føler dig nedtrykt i flere uger, eller hvis du tit føler, at du har mistet kontrollen, eller dine menstruationssmerter er meget voldsomme), skal du sørge for at tale med nogen om det. En ven, et familiemedlem, en lærer eller Børnetelefonener gode forslag. Husk, at der altid er nogen, som kan hjælpe dig, og du behøver aldrig at slås med disse bekymringer alene.

Lær mere

Se mere

Del  Tweet