Illustration med en blå baggrund af en hjerne med forskellige følelser – Libresse

Hvis du kunne kigge ind i din hjerne, ville du se et kompliceret system af ledninger, der ligner en skål med spaghetti. På et ethvert givent tidspunkt i alderen 11 til 27 år (jep!) foregår der en masse forandringer i hjernen. De medfører tit følelser, der er svære at håndtere, og opførsel, som du ikke lader til at være i stand til at kontrollere.

Vi kigger på disse forandringer og taler om, hvordan du kan holde hovedet oven vande under bølgegangen.

Hjernearbejde

 
Den gennemgår nogle hurtige forandringer. Sidste gang, den gjorde noget så enestående, var, mens du var inden i din mors mave.

Hvad er der galt med mig?

Det kan føles ensomt eller overvældende, når dine følelser er så uforudsigelige, men du prøver bare at håndtere tonsvis af nye følelser. De dele af din teenagehjerne, der skal justere dit humør og din adfærd, er stadig under udvikling.

De forreste hjerneklapper – som styrer impulsivitet eller den måde, hvorpå du reagerer på visse situationer eller organiserer dit liv – er de sidste, der gennemgår udviklingen til voksenstadiet. Så hvis du føler, at du ikke er god til at prioritere, eller lægger mærke til, at ting, som tidligere virkelig gjorde ondt eller irriterede dig, ikke længere er vigtige, så er det helt normalt. Der sker en masse for dig lige nu! 

Visse dagligdags situationer – f.eks. hvis du ikke kan finde dine yndlingsjeans, eller din veninde ikke svarer på din sms – kan få dig til at skrige af frustration.  Små ting kan meget hurtigt blive til et stort problem, når din hjerne ikke kan gribe ind og hjælpe dig med at falde ned igen. 

Prøv ikke at være så hård ved dig selv, og prøv at finde ting, som kan tage toppen af dine frustrationer. Prøv f.eks. at gå en tur, ringe til en ven, kaste krammedyr rundt i dit værelse – eller bruge en meditationsapp.

3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 1_Anxiety and other uncomfortable feelings.png

Angst og andre ubehagelige følelser

Du oplever sikkert nogle nye følelser for første gang. Og det kan være skræmmende. For eksempel hvis du føler angst. Den følelse, der kan give dig sommerfugle i maven, svedige hænder eller være årsagen til, at du bider negle. 

Du ved måske, hvad det er der får dig til at føle på en bestemt måde (eksamener? problemer med en ven?). Men sommetider er det ikke så let at regne ud. Følelser er noget underligt noget – de kan komme snigende uden en bestemt grund, forstyrre din søvn eller gøre det svært at koncentrere sig. 

Du kan finde ud af, hvad der giver dig bestemte følelser, ved at skrive dagbog. Hvis du ikke er så velorganiseret, kan du skrive noter på din telefon, så du kan genkende adfærdsmønstre. Når du er i stand til at genkende visse følelser tidligt, bliver det lettere at forhindre, at de bliver svære at styre. Efterhånden vil du finde ud af, hvad der hjælper dig med at håndtere dine følelser. Og husk – det kan også hjælpe at tale med andre om dine angstfølelser.

Dine følelser bestemmer ikke hvem du er.

Bare fordi du har været nedtrykt i et par dage, betyder det ikke, at du altid vil være ked af det. Eller bare fordi du har tit har været sur i den senere tid, betyder det ikke, at du altid vil være det. 

Når du er ked af den måde, du har opført dig på, skal du ikke være for hård ved dig selv. Det er bedre at se fremad og lære af dine fejl, end at blive ved med at sparke dig selv. Du kan ikke gøre noget ”usket” ved at blive ved at tænke på det. Så sig undskyld, hvis det er nødvendigt, og kom videre. Husk, at selv de mest fornuftige mennesker i verden siger ting, som de ikke mener, eller tager nogle dumme beslutninger en gang imellem. Det er menneskeligt. Og det er især almindeligt i puberteten.

3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 2_Me, myself and I.png

Mig, mig selv og jeg

Selvværd. Selvtillid. Selvaccept. Det er alt sammen ting, som vi får at vide, at vi skal arbejde på, hvis vi vil være glade. Men bare fordi vi får at vide, at vi skal gøre noget, betyder ikke, at det altid er let at gøre det.

Vores tillid kan tage en dukkert i løbet af puberteten. Når vores hjerne forandrer sig, kan de følelser, der følger med, gøre det svært at finde ud af, hvem vi er, hvad vi er gode til, og hvordan vi skal opføre os.

Nogle gange dømmer vi os selv meget hårdere, end vi ville gøre med en ven. Prøv at se på dig selv som en ven, en person der fortjener opmuntring og respekt. Inden stemmen inden i dit hoved tager over og siger ”Jeg er ikke god nok”, kan du spørge dig selv, om du ville sige eller tænke det samme om en person, som du elsker. 

Problemer kan føles som en tung vægt på skuldrene og i hovedet, så når du føler dig overvældet, kan det hjælpe dig at forestille dig dine problemer nede omkring dine fødder – ikke omkring hovedet. Når du rejser dig op, vil du føle dig stærke re ved at mærke, at du er meget større end dine problemer.

3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 3_ Why aren’t I happy with my reflection.png

Hvorfor er jeg utilfreds med hvordan jeg ser ud?

Vi har kigget på, hvordan vores krop forandrer sig i løbet af puberteten her. Sommetider kan det føles som om, vi gik i seng som én person og vågnede som en anden.  

Vores følelser omkring vores krop kan påvirke, hvordan vi har det generelt. Hvis du ikke er tilfreds med, hvordan du ser ud, kan det være, fordi du har kigget på andre mennesker, og din hjerne fortæller dig, at du ikke kan måle dig med dem. 

Men at være attraktiv handler ikke kun om, hvordan vi ser ud. Vi bliver tiltrukket af mennesker (og de bliver tiltrukket af os) på grund af mange forskellige ting, fra deres humoristiske sans til deres lugt til deres unikke stil – der er tusindvis af ting, som en selfie ikke kan indfange.

Så i stedet for at sammenligne dig selv med andre, eller kigge på det, som du ikke kan lide, kan du prøve at overraske dig selv med ting, som du er stolt af: Hvad er dit bedste træk? Hvad gør dig unik? Vores krop er et enestående stykke ingeniørarbejde. Fokuser på, hvad din krop kan, i stedet for hvordan den ser ud.

Du er måske rap på fingrene eller fødderne – en perfekt egenskab til sport, dans, spille musikinstrumenter eller spil. Du ser måske lige så godt som en ørn, der bemærker hver eneste lille detalje i en anden persons påklædning, eller kemien mellem to personer i et realityshow på TV. Din hørelse er måske super skarp, så du fanger alle følelserne i en anden persons stemme. Eller du har måske lunger af stål, der holder dig gående, når du løber langrend om vinteren eller svømmer bane efter bane. 

Uanset hvad det er, så kan din krop hjælpe dig med at gøre alle de ting, som du elsker. Hold op med at være så kritisk overfor din krop hele tiden!


GIF af en pige, der er ked af det og spiser is på en sofa – Libresse

Ved du ikke rigtigt, hvordan du har det eller hvorfor? Det tager tid.

Ensom, gal, glad, trist? I løbet af puberteten kan det tit være svært at sætte fingeren på dine følelser. Men hvis du øver dig i at nævne dem, vil du blive hurtigere til at identificere dem.
 
Forestil dig, at du er nedtrykt. Du ved ikke hvorfor. Du spiser nogle småkager, men det hjælper ikke. Så du lukker dig inde på dit værelse. Hvilket bare gør dig endnu mere trist og ensom. 
 
Forestil dig nu, at du i stedet for at gå ind på dit værelse, accepterer, at du er ked af det, og at du ikke ved hvorfor. Du vælger at fortælle en person tæt på dig, hvordan du har det, f.eks. din mor eller far. Og de hjælper dig med at finde på noget, der kan gøre den følelse lidt lettere at bære, eller de giver dig et knus, så du føler dig mindre alene. Bedre, ikke sandt?
3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 5_Keep on talking.png

Bliv ved med at tale

Når du har vænnet dig til at sætte navn på dine følelser, skal du prøve at holde samtalen kørende. Fortæl, hvordan du har det, også selv om det er svært at åbne munden i starten.  Ved at tale kan andre forstå, hvordan du har det, så de bedre kan støtte dig. Skriv dine følelser ned i en dagbog, et brev eller beskriv dem i en sang eller et digt. Og kruseduller eller tegninger er en rigtig god måde at give udtryk for dine følelser, hvis det er for stort et spring at tale om dem lige nu. 
 
Hvis du er ked af det hele tiden, eller oplever akut angst eller depression, kan du have brug for specifik hjælp i en længere periode. Som med alt andet, der foregår i dit hoved (men berører alle områder af dit liv), vil det kræve mod at fortælle andre, hvordan du har det. 
 
Men hvis du føler, at du har siddet fast i det samme spor i en evighed, vil det første skridt mod at få den hjælp du har brug for, være at tale med en person, du har tillid til. 

[Kilde]

http://www.telegraph.co.uk/news/health/children/11739219/Revealed-Inside-the-mind-of-a-teenager.html

Lær mere

Se mere