Red fit runner

Selv om du måske slet ikke har lyst til at dyrke motion, mens du har menstruation, er der masser af grunde til, at det er en rigtig god idé.

Motion forbedrer blodcirkulationen i underlivet, så du får færre menstruationssmerter. Det vil også forbedre dit generelle humør, så du bedre kan håndtere, hvad der ellers sker i løbet af din cyklus.

Det kan være svært at gå i fitnesscenteret, hvis du har mange menstruationssmerter, men der er mange andre alternativer. En lang gåtur, lidt let svømning eller nogle yogaøvelser kan lindre ubehaget, så du kan føle dig meget mere positiv. I et studie med kvindelige topatleter, hvor næsten tre ud af fire sagde, at de havde det dårligere lige før deres menstruation, sagde 63 %, at deres smerter blev mindre, når de trænede [1]. Træning eller fysisk aktivitet vil også hjælpe dig med at føle dig bedre tilpas generelt, da motion stimulerer produktionen af endorfiner i kroppen. Disse hormoner er kroppens egne humørpiller, og de letter ikke kun symptomerne på PMS, de forbedrer også din søvn.

Motion kan også hjælpe, hvis du føler dig oppustet under din menstruation. Vidste du, at det ikke er usædvanligt, at kvinder tager mellem 2 og 4 kg på i form af væske i løbet af deres cyklus [2]? Denne oppustethed bliver ikke bedre af at give efter for lyst til usund mad, som er meget almindeligt, når du er præmenstruel. Udover at gøre dig mere selvbevidst og ude af form vil for meget sukker og fed mad også efterlade dig nedtrykt og uden energi. Men når du sveder – som efter en god træning – taber kroppen vand, og det afhjælper oppustetheden. Du bliver også i bedre humør, du får mere energi og føler dig 100 % bedre tilpas.

Vidste du?

63%
af kvindelige topatleter siger, at menstruationssmerter blive mindre, når de træner
75%
af kvindelige topatleter føler sig skidt tilpas lige inden menstruation
2-4
kg: gennemsnitlig vægtøgning i form af vand inden en menstruation

Bekymret for lækage eller at bindet ikke bliver siddende? Det skal du ikke være. Når du motionerer under din menstruation, kan du bruge et bind med stor sugeevne, som former sig efter kroppen. Du skal bare sørge for at tage brusebad og skifte din beskyttelse – og undertøj – bagefter, så menstruationslugte ikke er et problem.

Hvis du døjer med ekstremt kraftig menstruation (menoragi), er det sikkert bedst at droppe kickboxingklassen, når blødningen er kraftigst. Du kan i stedet prøve at være fysisk aktiv med en rask gåtur eller cykeltur. Og hvis du træner derhjemme selv, skal du sørge for at inkludere nogle bevægelser, hvor du bukker dig, da det kan lindre menstruationskramper.

Motion, når du har menstruation – aflivning af myter

Motion
Myte 1: Det er ikke sikkert at dyrke motion under din menstruation.

Sandhed: Såfremt du ikke overdriver det, er det ikke bare sikkert at dyrke motion under din motion, eksperterne anbefaler det ligefrem.

vægtøgning
Myte 2: Du tager på i vægt lige før din menstruation.

Sandhed: Det er faktisk bare væskeophobning, der forsvinder, når din menstruation begynder. [2]

flere kalorier
Myte 3: Du forbrænder flere kalorier, hvis du dyrker motion, når du har menstruation.

Sandhed: Niks. Men det gør du, hvis du dyrker motion i løbet af lutealfasen i din cyklus, lige før din menstruation. [3]

Lær mere

Se mere

Del  Tweet