Dame, der holder sig på maven

Det er ret normalt at føle sig lidt utilpas, når du er præmenstruel. Men PMS behøver ikke at stoppe dig.

Det kan gøre en stor forskel for, hvordan hormonelle forandringer påvirker dit liv, at du ved, hvad det er, og hvordan du kan håndtere det.

Så hvad er PMS helt nøjagtigt? Præmenstruelt syndrom – også kaldet præmenstruel spænding – skyldes de hormonelle forandringer, der sker i løbet af din menstruationscyklus. PMS omfatter en lang række symptomer og følelser, som du kan få. Og de kan være milde eller, i nogle tilfælde, ret alvorlige. De omfatter ømme bryster, oppustethed og træthed. Nogle piger får også hovedpine, kvalme og søvnproblemer. Dine følelser kan også blive påvirket, så dit humør svinger, du bliver ked af det, irritabel eller får måske let til tårer.

Vidste du?

50%
af piger, der søger lægehjælp for PMS [1]
7
antal dage PMS kan vare, efter en menstruation starter
80%
af kvinder, der har præmenstruelle symptomer [2]

Det lyder jo ret trist. Men fortvivl ikke. Skriv eventuelt dagbog over, hvordan du har det op til din menstruation. Ved at se dine tilbagevendende symptomer og genkende mønstrene kan du være forberedt og få støtte. Regelmæssig motion og sunde måltider vil også gøre en stor forskel, især hvis du spiser kulhydrater fra fuldkornsprodukter som fuldkornsbrød og grød. Nogle eksperter anbefaler at mindske indtaget af salt og koffein, og du kan tage smertestillende håndkøbsmedicin mod smerter og ubehag. Og hvis dine symptomer er virkelig generende, kan du tale med din læge.

PMS-myter

Kalender
Myte 1: Alle piger får PMS hver måned

Forkert. Nogle kvinder får det kun enkelte måneder. Nogle får meget milde symptomer. Nogle får det slet ikke.

Kondom
Myte 2: Du kan ikke blive gravid, når du er præmenstruel

Du kan helt sikkert blive gravid, når du er præmenstruel. PMS er ikke det samme som din menstruation.

Natlys
Myte 3: Du kan ikke gøre noget ved det

Du kan gøre noget ved det! Milde symptomer kan lindres med kæmpenatlysolie, og din læge kan hjælpe dig ved helt ekstreme symptomer, så der er ingen grund til at lide.

Chokolade
Myte 4: Chokolade kan hjælpe

Det kan godt være, at du har mere lyst til chokolade, når du er præmenstruel, men det vil faktisk få dit blodsukker til at svinge mere, så du kan få større humørsvingninger. Prøv at undgå.

[Referencer]

[1 og 2] Oplysninger taget fra et amerikansk studie udført af forskere fra University of California. Forsøgets titel: The Association of Inflammation with Premenstrual Symptoms.

Lær mere

Se mere