Denne hjemmeside bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på vores hjemmeside
For at finde ud af mere om, hvordan vi bruger cookies eller til at ændre dine indstillinger, skal du klik her .

NO BLOOD SHOULD
HOLD US BACK.

AFSTEMNING: MENSTRUATION OG TRÆNING –
SVAR OG SE, HVAD ANDRE HAR SAGT

Har du nogensinde droppet træningen, når du har haft menstruation?
Loader ... vent venligst
Plejer du at tage hensyn til, at du har menstruation, når du træner?
Loader ... vent venligst
Synes du, at menstruationen påvirker din træning?
Loader ... vent venligst
Har du bemærket, at du orker mere – eller mindre – alt afhængigt af hvor du er i cyklussen?
Loader ... vent venligst
Har du styr på, hvordan din menstruationscyklus påvirker din krop?
Loader ... vent venligst
Er du bekymret for, at du bløder mere, hvis du træner?
Loader ... vent venligst
Har du styr på, hvilken type træning der passer bedst, når du har menstruation?
Loader ... vent venligst

HVAD ER
RED.FIT?

Menstruation og træning – og en hel masse fordomme. Forestillinger om, at det er skadeligt at træne, når man har menstruation, at det hæmmer præstationsevnen, er ikke usædvanlige – og mange er bekymrede for, at andre skal opdage, at de har menstruation. Det er ganske enkelt på tide at tale om, hvordan menstruation rent faktisk påvirker kroppens forudsætninger under træning. At bryde tabuet omkring menstruation, så vi kan tale om det – i samfundsdebatten, i idrætstimen og i vores idrætsforeninger!

RED.FIT-PROGRAMMETS

EKSPERTRÅD, BASERET PÅ DIN MENSTRUATIONS
CYKLUS

Under vores menstruationscyklus ændrer hormonniveauerne (særligt østrogen og progesteron) sig hele tiden. Det er derfor, vi både mentalt og kropsligt har det forskelligt på forskellige tidspunkter.

I samarbejde med vores idrætsforsker Georgie Bruinvels har vi inddelt menstruationscyklussen i fire hovedfaser – BLEED (det giver vist sig selv ...), PEAK, BURN og FIGHT.

Vi har også indgået et samarbejde med den britiske fitnesskæde Frame, restaurantkæden Leon, som fokuserer på sund mad, og motivationscoachen Faye Downey for at kunne give dig alt det bedste inden for træning, kostråd og motivation, som du har brug for i hver enkelt fase.

Det betyder, at vi kan give dig konkrete råd, der er lette at følge i hver fase af din cyklus, så du altid føler dig så godt tilpas som muligt.

The four phases of your cycle. Based on a 28 cycle. Your cycle may vary.

Bleed

FØRSTE FASE I CYKLUSSEN
ALT TEXT GOES HERE

TRÆNING

ALT TEXT GOES HERE

KOST

ALT TEXT GOES HERE

MOTIVATION

Dette er selve menstruationen, hvor livmoderslimhinden udstødes. Denne fase varer normalt cirka fem dage. Underligt nok er det faktisk i denne fase, at du ligner en mand mest, fordi hormonniveauerne i æggestokkene er meget lavt. Du føler dig måske ikke helt på toppen, men det kan du gøre noget ved!

ALT TEXT GOES HERE

TRÆNING

Skånsomme strækøvelser, som mindsker kramper og lændesmerter, og lidt coreøvelser, som giver dig et endorfinkick.

ALT TEXT GOES HERE

KOST

God og jernrig trøstemad med masser af antioxidanter, som fylder depoterne i din krop op.

ALT TEXT GOES HERE

MOTIVATION

Uanset om du vil træne eller bare hvile dig og være god ved dig selv, står vi klar til at hjælpe dig.

LÆS MERE OM BLEED

Peak

ANDEN FASE I CYKLUSSEN
ALT TEXT GOES HERE

TRÆNING

ALT TEXT GOES HERE

KOST

ALT TEXT GOES HERE

MOTIVATION

Lige nu har du masser af østrogen i kroppen, hvilket øger blodtilførslen til hjernen og niveauet af serotonin, kroppens lykkehormon. Derfor er der stor chance for, at du føler dig i topform, så lad det ikke gå til spilde! Det stigende østrogenniveau får en ny livmoderslimhinde til at danne sig og gøre sig klar til at modtage et æg, så det er nu, du er mest frugtbar.

ALT TEXT GOES HERE

TRÆNING

Det er nu, din krop er stærkest! Vi har sammensat en workout for hele kroppen med konditionstræning, lunges og armstrækninger. Hele pakken!

ALT TEXT GOES HERE

KOST

Her finder du opskrifter med en kombination af kulhydrater (som giver energi til al din træning) og protein, som understøtter styrketræningen.

ALT TEXT GOES HERE

MOTIVATION

Mærk kraften! Uanset hvordan du træner, er det nu, du skal udnytte din topform optimalt.

LÆS MERE OM PEAK

Burn

TREDJE FASE I CYKLUSSEN
ALT TEXT GOES HERE

TRÆNING

ALT TEXT GOES HERE

KOST

ALT TEXT GOES HERE

MOTIVATION

Nu er niveauerne af hormoner som progesteron og østrogen i kroppen høje, hvilket kan gøre dig lidt irritabel. Hormonniveauerne kan få stofskiftet til at stige, hvilket indebærer, at kroppens grundtemperatur kan stige lidt. Så bliv ikke overrasket, hvis du føler dig lidt varmere end normalt ... Pyh, er det ikke lidt varmt herinde?

ALT TEXT GOES HERE

TRÆNING

Det er lige nu, kroppens fedtforbrænding er mest effektiv, men processen kræver meget ilt. Udholdenhedsøvelser gør dig forpustet!

ALT TEXT GOES HERE

KOST

Her finder du opskrifter, som indeholder de gode fedttyper, du har brug for for at holde dig sund og stærk.

ALT TEXT GOES HERE

MOTIVATION

Åndedrætsøvelser og visualisering hjælper dig med at øge din udholdenhed og få ro på følelserne.

LÆS MERE OM BURN

Fight

FJERDE FASE I CYKLUSSEN
ALT TEXT GOES HERE

TRÆNING

ALT TEXT GOES HERE

KOST

ALT TEXT GOES HERE

MOTIVATION

Denne fase kalder vi FIGHT, for det kan virkelig være en kamp at komme igennem PMS. Forsøg at holde ud – du er langt fra alene om at synes, at denne fase er den hårdeste! Hormonniveauerne i kroppen falder nu hurtigt, også lykkehormonet serotonin. Så lige nu har du måske brug for lidt ekstra opmuntring. Vi er med dig hele vejen!

ALT TEXT GOES HERE

TRÆNING

Tunge ben? Smerter? Kom nu, rejs dig fra sofaen, og lav nogle lette, balletlignende strækøvelser, så får du det bedre!

ALT TEXT GOES HERE

KOST

Slip af med trangen til junkfood (jo, det er faktisk muligt!) med disse superfoods, som hjælper dig med at få det godt med dig selv og føle dig bedre tilpas.

ALT TEXT GOES HERE

MOTIVATION

Lad os tale om det at tage sig lidt alenetid. Det betyder ikke, at man er svag, men at man er klog.

LÆS MERE OM FIGHT
MØD VORES EKSPERT

VIDENSKABEN
BAG RED.FIT

Hej, jeg hedder Georgie Bruinvels. Jeg har en bachelorgrad i fysiologi, og for et par år siden begyndte jeg på en ph.d. ved University College London i samarbejde med St Mary's University i Twickenham i Storbritannien. Min forskning handler om kvindelige idrætsudøvere. Jeg interesserer mig særligt for at få et bedre indblik i kvinders fysiologi. Vi har langt mindre viden om dette emne end om mænds fysiologi, og det skyldes for en stor del, at kvinders menstruationscyklus er så kompleks. Men jeg interesserer mig ikke kun for eliteidrætsudøvere. Jeg dyrker også selv sport og ønsker at bruge min forskning til at hjælpe dig med at få det så godt som muligt. Uanset hvilken dag på måneden det er!

Close

Følg os på de sociale medier